پمپ برگشت آب گرم مصرفی چه کاربردی دارد؟

شاید برای شما سوال شده است که پمپ برگشت آب مصرفی و یا به طور کلی خط برگشت سیستم آب گرم مصرفی چیست و به چه علت آن را نصب می کنیم. در این مقاله به سادگی می توانید جواب سوال خود را بگیرید.

اگر پمپ برگشت آب گرم نباشد چه اتفاقی می افتد

بگذارید سوال را برعکس کنیم و به جای اینکه بپرسیم “وظیفه برگشت آب گرم مصرفی چیست؟” این سوال را بپرسیم که “اگر پمپ برگشت نباشد چه اتفاقی می افتد؟” اگر پمپ برگشت آب مصرفی نباشد، زمانی که شیر آب گرم را باز می کنید، باید چند دقیقه، منتظر رسیدن آب گرم از موتورخانه به شیر آب بمانید. به این صورت که باید آب داخل لوله های ساختمان به صورت کامل تخلیه شود تا آب گرم شده از موتورخانه به شیر آب برسد. در واقع باید چند دقیقه به شکل زیر شیر آب را باز کنید و منتظر بمانید!

سیستم برگشت آب مصرفی
اینقدر به صورت شکل بالا منتظر می مانید تا آب گرم شود. اما این سیستم دو ایراد بسیار بزرگ دارد:
اتلاف بسیار زیاد آب
اتلاف زمان مصرف کننده
کاملا مشخص است، زمانی که منتظر رسیدن آب گرم برای شستشو و یا هر علت دیگری هستیم، آب در حال هدر رفتن است و این اتفاق به هیچ عنوان توجیه ندارد. علاوه بر این فرد مصرف کننده نیز معطل می شود و گاها قید آب گرم را می زند!
حال برای اینکه متوجه بشوید که خط برگشت چگونه و به چه صورت به سیستم وصل می شود ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.
خط برگشت مصرفی چگونه است ؟
در انتهای خط هر واحد، پس از توزیع خطوط آب گرم آن بخش، یک لوله برگشت به سایز پایین تر به سمت موتورخانه اجرا می شود که این خط در منابع کویلی از پهلو به منبع کویلی وصل می گردد. در شکل زیر می توانید خطوط آب گرم مصرفی و لوله کشی منبع دو جداره را مشاهده کنید.

سیستم برگشت آب مصرفی

در منابع کویلی نیز سیستم لوله کشی مشابه با شکل بالا است.
همچنین مشاهده می کنید که برای پمپ برگشت آب مصرفی یک خط بای پس می گذارند که در صورتی که پمپ خراب شود و نیاز به تعمیر داشته باشد، خط اصلی را بسته و پمپ را از مدار باز می کنند و خط فرعی یا بای پس را موقتا فعال می کنند. اما به طور کلی استفاده از خط بای پس چندان واجب نیست.
پمپ برگشت آب مصرفی چه شکلی است ؟
این نوع پمپ ها معمولا کوچکترین پمپ های موتورخانه هستند که معمولا در کنار منابع کویلی و دو جدار و یا در نزدیکی آن های روی خط نصب می شوند. پمپ های آب گرم مصرفی تقریبا به شکل زیر هستند:

پمپ برگشت آب مصرفی

این نوع پمپها خطی هستند و به علت وزن پایینی که دارند نیازی به ساپورت و نگهدانده ندارند.

نوشته های مشابه